Deficit de atentie- caracteristici
Copilul cu deficit de atentie sau ADHD (hiperactivitate cu deficit de atentie) are un randament scolar scazut. Dificultatile d einvatare vin din faptul ca nu se poate concentra mult timp. Atentia lui este distractibila. Se plictiseste repede. Devinde agitat si deranjeaza clasa. De multe ori este si agresiv cu colegii. De altfel, intalnim tre categorii de simptome in ADHD:
- Defici de atentie
- Hiperkinezie
- Impulsivitate:
- Deficitul de atentie se caracterizeaza prin dificultati de concentrare, atentie superficiala si labila.
- Hiperkinezia are ac simptome: agitatia, se misca tot timpul, nu poate sta intr-un loc.
- Impulsivitatea inseamna ca are dificultati de a-si astepta randul, este agresiv, loveste alti copii.
Cum invata copilul cu deficit de atentie
In cadrul scolii, un copil cu deficit de atentie trebuie sa beneficieze de urmatoarele abordari:
Dificultăţi legate de succesiunea şi terminarea unor sarcini
- Permiteţi elevului 5 min la sfârşitul orei pentru organizarea cărţilor / caietelor
- Împărţiţi o sarcină în paşi uşor de lucrat şi obţinut
- Duplicaţi notiţele unui elev mai bine organizat pentru a le folosi
- Oferiţi exemple şi păşi specifici pentru îndeplinirea unei sarcini
- Arătaţi-le importanta organizării modelând-o prin exemplificare
Cum satisfaceti nevoia de recompense
- Creşteţi frecventa recompenselor şi a “amenzilor”
- Asiguraţi accesul la recompense de câteva ori pe zi
- Utilizaţi sisteme simbolice de recompense
- Asiguraţi imediata aplicare a sistemului de consecinţe
- Creşteţi magnitudinea sau puterea recompenselor
- Puneţi părinţii să trimită jocurile sau jucăriile preferate
- Folosiţi activităţi / jocuri pe computer ca şi recompense
Dificultăţi în îndeplinirea sarcinilor
- Aranjaţi câte un “camarad de studiu” pentru fiecare materie (cu care să poată discuta şi la telefon)
- Faceţi o listă cu toţi paşii necesari pentru îndeplinirea unei sarcini
- Verificaţi cât mai des dacă temele/ sarcinile au fost executate corect până la capăt
- Împărţiţi sarcinile / temele în secţiuni uşor de executat, cu date specifice de execuţie
- Folosiţi calendarul pentru a planifica teme / sarcini pe termen lung
- Folosiţi jurnale / fise de lucru pe care să faceţi programarea zilnică / săptămânală a sarcinilor
- Reduceţi cantitatea de sarcini pentru a se potrivi capacităţii de atenţie a copilului:
- cantităţi mai mici pentru menţinerea productivităţii
- perioade mai scurte dar mai frecvente de lucru
- acceptarea unei mai slabe precizii de execuţie pentru început, care se va îmbunătăţi în timp
- nu-i trimiteţi acasă cu teme neterminate de rezolvat în clasă
- eliminaţi orice sursă de distragere a atenţiei
- acceptaţi o cantitate rezonabilă de timp pe care elevul o va petrece seara pentru a-şi face tema acasă
- Creşteţi frecventa încurajărilor şi a recompenselor pozitive
- Reduceţi cantitatea de teme versus obţinerea calităţii
Psihoterapia in cazul copilului cu Adhd da rezultate foarte bune.