Anul I de formare in psihoterapia integrativa
De la gesturi, ton al vocii sau respiratie, tipuri de cuvinte sau metafore folosite, totul se integreaza in psihoterapia integrativa. In psihoterapia integrativa nu exista pacienti dificili, ci doar desintonizari ale terapeutului cu ritmul, nevoile de dezvoltare, afectul, cognitiile si comportamentul clientului.
Nu doar invatam despre ele, ci primim ghiduri si protocoale pe care sa le folosim.
Tehnicile de ananmneza sunt de mai multe tipuri in psihoterapia integrativa: ancheta fenomenologica, istorica, relationala.
In plus, invatam mai multe tipuri de sintonizari: afectiva, cognitiva, ritm, nevoi relationale, nivel de dezvoltare.
In urmatoarele trei cursuri, vom face cunostinta cu pacienti reali si povestile lor. Vom analiza structura injoncțiunilor, permisiunilor, programelor de identificare, directivelor, contribuția copilului si a parintilor la crearea scenariului de viata,
Cheia metodelor este metametoda psihoterapiei integrativa, formata din ancheta, implicare, sintonizare Este o structura in 4 pasi care permite o abordare multidirectionala a pacientului. Se analizeaza si așteptari pre-contact, contact și post-contact, nevoile relationale
Atasamentul este inascut , dar tulburarile de atasament se formeaza in primii ani de viata. O baza importanta in psihoterapia integrativa il au cercetarile lui Bowlby, Fonagy si Daniel Stern. Vom invata impactul absentei unui parinte, stilul parental sever sau schimbator, efectul fricii si al violentelor din copilarie.
Carl Rogers spunea ca oamenii au o nevoie de pozitivare a imaginii de sine. Richard Erskine vorbeste de foamea noastra de relatii.
8 modele ale teoriei personalitatii si cele 8 nevoi relationale descrise de Richard Ersine: nevoia de siguranta, de acceptare, de validare, de autodefinire, de reciprocitate, de exprimare a iubirii, de impact,
Procesele schizoide sunt specifice unui scenariu de viata in care Sinele real este incapsulat ca urmare a unor insjonctiuni primite de la parinti. Astfel, Sinele sufera o divizare in Sine real si Sine Fals.
Eric Berne vorbea de o foame de stimuli, in timp ce Richard Erskine caracterizeaza fiinta umana ca avand o foame de relatii. Pierderea relatiei la nivel simbolic sau real este atat de dureroasa incat copilul isi idealizeaza parintele si se denigreaza pe sine ( Eu sunt rau/ de vina)
Exista mai multe tipuri de doliu legate atat de pierderi simbolice ( renunti la o pasiune, un job etc) cat si reale ( pierderea unei finte dragi).
Etapele doliului si temele acestuia dupa Kubler -Ross:
- negare si izolare
- furia
- negocierea si cautarea
- depresia
- acceptarea
- sperant
Tratamentul doliului;
- Relatie terapeutica
- Ascultare
- Facilitare
- Informare
De multe ori, observam niste modele in viata noastra: sunt inselat de iubite, ratez examene importante, gasesc violenta in relatii. De ce se intampla asta? Raspunsul sta in scenariu si injonctiunile din mintea noastra. Daca injonctiunile primite sunt ” nu meriti sa fii iubit sau nu exista” vei intra in relatii toxice sau vei suferi de depresie.
In analiza tranzactionala, scenariul este o poveste pe care ne-o creem despre noi insine pornind de la numele pe care l-am primit, asteptarile parintilor de “copil ideal”, injonctiunile primite (” esti prost, nu esti bun de nimic, nu plange etc) , directivele si programele de identificare.
Richard Erskine merge cu analiza scenariului de viata dincolo de perioada verbala unde s-a oprit Berne si ajunge in perioada preverbala la memorii implicite, experiente niciodata traite sau verbalizate.
Vom diagnostica elemntele verbale si nonverbale care tradeaza un sceanriu vom analiza mai multe tipuri de scenariu ( fara iubire, fara ratiune, fara bucurie
Anul II de formare in psihoterapia integrativa
Corpul are o memorie a traumelor suferite. De-a lungul coloanei vertebrale sunt engramate toate traumele noastre , precum inelele pe trunchiul unui copac. Psihoterapia integrativa abordeaza pacientul pe 4 niveluri: emotional, corporal, cognitiv si comportamental. Cele mai multe terapii, folosesc doar un nivel, verbal sau doua ( cognitiv-comportamental). Abordarea corporala are in vedere cercetarile lui Wilhem Reich si Alexander Lowen
In acest modul vei invata sa utilizezi tehnicile de relaxare ( Schultz, Jacobso) si cum sa construiesti o poveste terapeutica.
Tehnicile regresive cu care lucram pentru a accesa copilul interior provin din hipnoza medicala.
Ceea ce nu iti ofera alte formari este un program structurat pe etape, cu tehnicile pe care sa le aplici in cazul unor tulburari psihice. Aceste programe sunt rezultatul unor cercetari facute de Richard Erskine si Institutul de Psihoterapie Integrativa din New York.
Fiecare program contine:
- criterii de diagnostic pentru fiecare tip de afectiune
- programul de psihoterapie impartit pe sedinte si tehnicile de psihoterapie care trebuiesc aplicate
Vei invata despre : tulburarile depresive, anxioase, alimentare, de somn, sexuale, psihosomatice.