Revista Somatoterapia Nr. 05/2006
SINDROMUL CREIERULUI OBOSIT AL ELEVILOR AFRICANI
Autori: dr. NICOLETA CARTAS, dr. P. BOISTEANU- Spitalul Clinic de Psihiatrie Iasi
In anumite grupuri culturale, spre deosebire de altele, exista o tendinta de exprimare a trairilor, in special cele anxioase si depresive, in termeni de acuze somatice.
Un exemplu de afect, anxietatea in acest caz, manifestat sub forma unor acuze somatice este sindromul creierului obosit al elevilor nigerieni descris de PRICE. Acesti elevi se plangeau de cefalee intensa accentuata de citit, dureri oculare si imposibilitatea de a-si aminti ce au invatat la scoala, precum si alte acuze fizice ca palpitatii, tremor, transpiratii. In cea mai mare parte, aceste simptome reprezentau o negare a anxietatii. Cercetarile au aratat ca peste 50% dintre elevii unei scoli erau afectati de aceasta stare. GERMAN leaga aceasta stare de matricea sociala in care se instaleaza si atrage atentia ca elevii afectati apartin unor familii sarace si ai caror parinti au investit o mare parte a venitului lor pentru a-si educa copiii. Acesti parinti sperau in acest fel sa le ofere “cheia magica pentru avere si putere” prin scolarizare. In acest fel, expectatiile parintilor creaza tensiune in randul elevilor si pot genera un nivel ridicat al anxietatii negata de elev.